Sa tineti minte asta: cand Resitza a devenit cel mai important centru metalurgic din Europa, Statele Unite ale Americii nu existau!...
Ma minunez sincer, la ce grad avansat de incultura am ajuns in acesti 30 de ani de la ,,Re-volutia din Decembrie 1989!’’... Cum sa spui ,,am auzit de Resita, dar nu stiu unde e...’’?... Asa dupa ,,puterile’’ mele, cu ceea ce-am invatat (pe bune) la scoli, cu ajutorul celebrului Wikipedia, mi-am luat inima in dinti si uite-ma incercand sa ,,salvez’’ ce se mai poate salva... Poate ma ajutati si voi sa spunem lucrurilor pe nume, sa se stie-n lung si-n lat, ,,noi ni-s Funcea ca-i Banat!’’
Orasul Resita este incepand din 1968, prin Legea nr. 2 privind organizarea administrativa a teritoriului oras-municipiu resedinta a judetului Caras-Severin. Municipiul Resita este amplasat in sud-vestul Romaniei, in partea de nord-vest a judetului Caras-Severin, pe cursul mijlociu al raului Barzava. Resita este cel mai vechi centru siderurgic al Romaniei. Orasul are forma simpla, fiind asezat in mare parte pe dealuri si intre vaile acestora, urmarind traseul strabatut de raul Barzava, care provine dinspre Valiug, din estul orasului, din Muntii Semenic.
Etimologic vorbind, numele de Resita provine de la termenul latin ,,recitia’’, care inseamna "izvor rece"... Chiar marele Nicolae Iorga sugera odata, presupunand ca romanii au dat numele orasului, de la un izvor de pe Valea Domanului... O alta varianta, sustinuta de lingvistul si filologul Iorgu Iordan, ar fi aceea ca vine de la un cuvant slav, „u rečice” (la parau)...
Localitatea este atestata documentar din secolul al XV-lea cu numele de Rechyoka si Rechycha. Este mentionata in 1673 cu numele Reszinitza, ai carei locuitori plateau impozite catre pasalacul Timisoarei, iar in anii 1690 – 1700, izvoarele o amintesc ca depinzand de Districtul Bocsei impreuna cu alte localitati din Valea Barzavei. Conscriptia din 1717 o mentioneaza cu numele Retziza, avand 62 gospodarii impuse (impozitate) de catre stapanirea austriaca nou instaurata aici. Ea devine din 3 Iulie 1771 locul de intemeiere a celui mai vechi si important centru metalurgic de pe continentul european. Odata cu nasterea uzinelor, se pun bazele Resitei industriale. Initial, au existat doua sate apropiate - Resita Romana (Reschiza Kamerala sau Olah Resitza) si Resita Montana (Eisenwerk Reschitza, Nemet Reschitza sau Resiczbanya). Uzinele au fost amplasate in Resita Montana, locuita la inceput de carbunari romani. Mai tarziu, in 1776, au fost colonizate 70 de familii germane originare din Stiria, Carinthia si Austria de Sus, iar intre 1782 – 1787 cu familii germane din regiunea Rinului. Intre anii 1910 – 1925 , Resita a avut statutul unei comune rurale, iar din 1925 a fost declarata oras, consecinta a recunoasterii dimensiunii sale de puternic centru al marii industrii siderurgice si constructoare de masini din Romania moderna.
Cartierele Resitei: Centrul orasului cu cartierele: Valea Domanului, Lunca Pomostului, Moroasa I si II, Resita Romana, Colonia Poiana Golului si Cartierul Mociur, orasul vechi cu zonele: Driglovatul Nou, Driglovatul Vechi, Stavila, Minda, Basovat, Lend sau Marginea Lend, orasul nou construit dupa 1965 cu: Micro(raion) I, Micro(raion) II, Micro(raion) III, Micro(raion) IV, Calea Timisoarei si cartierele auxiliare: Moniom, Calnic, Doman, Cuptoare, Secu si Terova.
Orasul Resita a fost considerat mult timp ca fiind unul din marile centre industriale ale Romaniei, avand influente in industria siderurgica (fonta, otel, laminate), a constructiilor de masini (electrice si diesel, utilaj petrolier, siderurgic si chimic, material rulant), chimica (chimizarea lemnului, cocs). Are o populatie oscilant descendenta, ajungand de la 112 000 locuitori (la nivelul anului 1988), la 83 985 locuitori (la nivelul anului 2004), pana la aproximaxiv 65 000 (la nivelul anului 2020). Este un important centru industrial in prelucrarea otelului si constructia de masini. C.S.R. (Combinatul Siderurgic Resita)- in prezent TMK-Resita si U.C.M.R. (Uzina Constructoare de Masini Resita) sunt uzinele care au sustinut orasul si l-au tinut in viata mai bine de 300 de ani. Primele uzine au fost fondate in 1771, in timpul domniei imparatesei Maria Terezia. La 3 iulie 1771 au fost inaugurate primele furnale inalte de pe actuala vatra a furnalelor din cadrul SC TMK Reșița SA. In trecut au fost cunoscute sub denumirea de Uzinele si Domeniile Resita sau UDR, asa cum se poate citi pe unele locomotive cu aburi fabricate la Resita, filiala Fabricii de Locomotive a StEG de la Viena. In 1872 uzina produce prima locomotiva, denumita „Resicza”, avand numarul de circulatie 2 (numarul 1 fiind atribuit locomotivei „Szecul” fabricata la Viena), cu ecartament de 948 mm, proiectata de John Haswell - directorul fabricii de locomotive „St. E. G." din Viena, locomotiva destinata transporturilor interne uzinale. Incepand cu anul 1872 uzinele „St. E. G." de la Resita produc pentru caile ferate europene: 16 macarale, 18 rezervoare pentru castelele de apa, 110 placi pentru intoarcerea locomotivelor, 514 inimi de incrucisare pentru macaze, 793 de tampoane. Incepand cu anul 1920 la „Uzinele Domeniilor" din Resita si la „Uzinele Nicolae Malaxa" din Bucuresti incepe proiectarea si constructia următoarelor tipuri de locomotive:
1/ seria 230 pentru trenuri de calatori (1932-1936)
2/ seria 142 pentru trenuri grele de calatori (1937-1940)
3/ seria 50 pentru trenuri de marfa (1926-1936)
4/ seria 150 pentru trenuri grele de marfa (1947-1960)
5/ seria 131 pentru trenuri de calatori pe linii secundare (1939-1942)
6/ seria 151 prototipuri pentru trenuri grele (1938-1939)
In anul 1926 se produce la Resita locomotiva cu abur 50 243 „Regele Ferdinand", prima locomotiva construita in Romania in perioada interbelica. Datorita succesului in constructia de locomotive la Resita si Malaxa, incepand cu anul 1930, in Romania nu s-a mai importat nici o locomotiva. Intre anii 1926-1960 in Romania s-au construit 1207 locomotive cu abur, reprezentand 10 tipuri pentru cale normala si trei tipuri pentru cale ingusta. Din acestea s-au fabricat 797 la „Uzinele Resita" si 410 la „Uzinele Malaxa" din Bucuresti. In anul 1960 productia de locomotive cu abur s-a sistat, industria romaneasca profilandu-se pe producția de locomotive diesel si electrice. Locomotivele cu abur au functionat in exploatarea C.F.R. pana in anul 1987. In perioada 1980-1998, locomotivele cu abur au fost casate in proportie de 98%.
Municipiul Resita este administrat de un primar si un consiliu local compus din 21 consilieri.
Primari ai orasului Resita incepand cu 1990:
1990: Barbu Enache (FSN)
1991: Serban Antonescu
1992-2004: Mircea Ioan Popa (independent)
2004-2008: Liviu Spataru (PNL)
2008-2015: Mihai Stepanescu (mandatul 2008-2012 – independent si mandatul 2012-2015 - PSD)
2016-2020 si in prezent (posibil viitor primar): Ioan Popa (PNL)
Ne mandrim cu trecutul, ne mintim cu prezentul...
Sursa info: Wikipedia
Sursa foto: motor cautare Google
Dan-Aliosa Ulici
0 comentarii